Da literatura ao audiovisual: as práticas do fandom de Once upon a time na cultura da convergência

Authors

  • Juliane Vicente e Lopes Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)
  • Fani Averbuh Tesseler Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

DOI:

https://doi.org/10.21674/2448-0479.73.303-309

Keywords:

Once upon a time;, reception studies;, cultural studies;, fandom;, convergency culture.

Abstract

This article aims to investigate the north american series Once Upon a Time  and brazilian fans practices  from a case study, up to analise their  positions about the serie cancellation through a hashtag #cancelouat and  the  continuity of the fans production through out fiction at the Spirit Fanfiction e Wattpad platforms. This work has as a theoritic framework the cultural studies based on Canclini´s (1997) bibliography and the reception studies from Jackins  and Toaldo (2017), discussing the  Jenkins convergency culture. It searches to consider the virtual environment at the fans universe as a production, colaboration and creation space. It aimed to investigate  how  the participation practices  are related to imaginary tecnologies samples here as Literature and Audio visual field. So, the study comes from the practices perceptions while a resistance, sharing and contents production and objects process  from mídia, considering  the fans cultural  studies a interdisciplinar effort  which has as a primary conclusion  the fandon practices more and more done at a digital environment and re-meaningly  itself process through the people participation  at the narratives constitution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliane Vicente e Lopes, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

http://lattes.cnpq.br/3735994674892897

Fani Averbuh Tesseler , Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

http://lattes.cnpq.br/5641400654621228

References

BARKER, Martin, BEEZER, Anne, (Orgs.). Introducción a los estudios culturales. Barcelona: Bosch Casa Editorial, 1994.

CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 1997.

COSTA, Marisa Vorrager. SILVEIRA, Rosa Hessel. SOMMER, Luís Henrique. Estudos culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, v. 1, n. 23, p. 36-61, mai-ago, 2003.

DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (Orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2015. 380 p.

GARON, Jon M. Pop Culture Business Handbook for Cons and Festivals. Estados Unidos: CreateSpace, 2017.

GRINNEL COLLEGE. Subcultures and sociology: fandom and participatory culture. Iowa, s/d. Disponível em <http://haenfler.sites.grinnell.edu/subcultural-theory-and-theorists/fandom-and-participatory-culture/>. Data do acesso: 01/08/2018.

JACKS, Nilda. ESCOSTESGUY, Ana Carolina. Comunicação e recepção. São Paulo: Hacker Editores, 2005.

JENKINS, Henry. Cultura da Conexão. São Paulo: Aleph, 2017.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

MAVRIDOU, Orion. Gaming, Media and the Ludic Dimensions of Textual Poaching. Transactions of the Digital Games Research Association. Carnegie Mellon University, Pittsburgh, v. 3, n. 2, p. 89-111, julho, 2017.

MCLUHAN, Marshall. O meio são as massagens. São Paulo: Record. 1969.

NEVES, JL. Pesquisa qualitativa: Características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisa em administração. V.1. 1996

NASCIMENTO, Fernanda. Estudos culturais e estudos descoloniais: diálogos e rupturas na construção de uma pesquisa de recepção. Novos Olhares, USP, São Paulo, v. 7, n. 81, p. 80-87, jan/ jun, 2018.

SILVA, Ronei Teodoro. CARDOSO, Roberta Mânica. A mediação nos processos de comunicação na internet. Conexão – Comunicação e Cultura, UCS, Caxias do Sul, v. 15, n. 29, p. 81-99, jan/ jun, 2016,

SHIRKY, Clay. Here Comes Everybody: The Power of Organizing Without Organizations. Nova York: Penguin, 2009.

NELSON, Cary. TREICHLER, Paula. GROSSBERG, Lawrence, (Org.). Cultural Studies. Nova York/ Londres: Routledge, 1992.

CANCLINI, N. G. El consumo cultural: una propuesta teórica. In. SUNKEL, G. (org.). El consumo cultural en América Latina: Construcción teórica y líneas de investigación. 2ª ed, Bogotá: Convênio Andrés Bello, 2006, 72 - 95

JACKS, N; TOALDO, M. Consumo Midiático: uma especificidade do consumo cultural, uma antessala para os estudos de recepção. In: Regiane Ribeiro. (Org.). Jovens, consumo e convergência midiática. 1ed.Curitiba: Editora UFPR, 2017, v. 1, p. 19-29.

JENKINS, H. Cultura da Convergência. 2ª ed, São Paulo: Aleph, 2009

LÉVY, P. Inteligência Coletiva: Para uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Edições Loyola, 1998

Published

2021-12-29

How to Cite

Vicente e Lopes, J. ., & Averbuh Tesseler , F. . (2021). Da literatura ao audiovisual: as práticas do fandom de Once upon a time na cultura da convergência. Revista Eletrônica Científica Da UERGS , 7(3), 303–309. https://doi.org/10.21674/2448-0479.73.303-309