The influence of the academic literacies model for teacher education
DOI:
https://doi.org/10.21674/2448-0479.91.3-9Keywords:
Academic literacies, Teacher training, Teacher identity, Engagement.Abstract
The present study aims to investigate and discuss the impacts of the academic literacies model on the initial training of pedagogues, academics of the Pedagogy course at a public university in the rural town of the State of Rio Grande do Sul. The competences development from the perspective of the academic life's demands related to other factors in addition to the technical-scientific domain and socialization, mobilizing senses and relationships of identity and power, including the formation of a teaching identity. Under a qualitative approach; as for its objectives, the study is part of an applied research. Methodologically, it uses the content analysis technique, guided by the exploration of data, inference and interpretation of the participants' statements. The results indicate that, among other aspects, engagement is build from the insertion in diversified practices in situated contexts, which potentiate meanings and subjectivities. It was possible to identify the significant power of the different modes of interaction with academic practices for the improvement of relevant literacies in the face of experiences at the university and the performance of the future pedagogue.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARTON David. Literacy: an introduction to the ecology of written language. Oxford: Black well; 1994. 260 p.
BATISTA, Tatiana Mendes. Contribuições do diário de bordo para a formação e prática docente: uma análise dos registros de bolsistas de iniciação à docência do PIBID-inglês-UFCG. 2018. 73f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras - Língua Inglesa) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2018
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, Licenciatura. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 20 set. 2021.
FISCHER, Adriana. Letramento acadêmico: uma perspectiva portuguesa. 2008.
GEE, James. P. Social Linguistics and Literacies: ideology in discourses. 3. ed. London: Routledge, 2008.
LEA, M. R.; STREET, B.V. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e
aplicações. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, 2014.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes
Limitada, 2014
SANTOS, J. R. d. A construção de identidades docentes em práticas de letramentos acadêmicos do PIBID. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Ciências da Educação, da Universidade Regional de Blumenau - FURB. Blumenau, p. 156. 2017.
STREET, B.V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no
desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad.: Marcos Bagno. São Paulo:
Parábola Editorial, 2014. 240p
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução total dos artigos da Revista em outros meios de comunicação eletrônicos de uso livre é permitida de acordo com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.