Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria
DOI:
https://doi.org/10.21674/2448-0479.61.92-108Keywords:
ensino superior, evasão, licenciaturasAbstract
Dropouts in tertiary education vary according to knowledge area, region, market prospects, types of selection processes, financial problems, and solid secondary education. Due to the high dropout rate of the degree course in Agrarian Sciences, this work aims to verify the reasons that raised this rate to 75% dropout during the course. The methodology for the creation of this work was through the interaction of documentary and field research. The documentary research was conducted in articles, congress materials, seminars, magazines, websites and suitable platforms. For the field research this was conducted interviews with open questions, individually and recorded in order to know the opinion of teachers and university students who continue and who have evaded the course, about possible causes of the large dropout. The reasons reported in the interviews were diverse, among the most mentioned being the lack of recognition and dissemination and affinity with the course, lack of interest of the institution and the teachers with the course. The way it was created from the course directly affected everyone involved. Thus, effective planning is required for the opening of new courses so that the University can offer quality courses to the satisfaction of all involved, teachers, students and staff, and the form of dropout will only be necessary. for lack of affinity or personal problems.
Downloads
References
ASSIS, C. F. Estudo dos fatores que influenciam a evasão dos alunos nos Cursos Superiores de Tecnologia de uma Instituição de Ensino Superior Privada, 2013. Dissertação de Mestrado, Faculdade Pedro Leopoldo, Pedro Leopoldo, 2013.
BARBOZA, A. A. O vestibular e a importância da família na aprovação do aluno. 2018. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/especiais/educacao/enem/2018/08/02/noticia-especial-enem,977496/o-vestibular-e-a-importancia-da-familia-na-aprovacao-do-aluno.shtml. Acesso em: 28 set. 2019.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 9394, Brasília, 20 de dez. 1996.
BRASIL. Altos índices de desistência na graduação revelam fragilidade do ensino médio, avalia ministro, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/40111-altos-indices-de-evasao-na-graduacao-revelam-fragilidade-do-ensino-medio-avalia-ministro. Acesso em: 28 set. 2019.
BRASIL. Censo da Educação Superior Notas Estatísticas 2017. Brasília: INEP, 2017.
BRASIL. Censo Escolar 2017. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BRASIL. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior Cadastro e-MEC, 2019. Disponível no site: https://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 26 jul. 2018.
BRASIL. Panorama da educação do campo. Brasília: INEP, 2007.
BORGES, M. F. N. História de Vacaria: evolução urbana e formação dos bairros. Caxias do Sul: EDUCS, 2001.
DAVOK, D. F.; BERNARD, R. P. Avaliação dos índices de evasão nos cursos de graduação da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Avaliação (Campinas), Sorocaba , v. 21, n. 2, p. 503-522, 2016.
FONSECA, T. M. Ensinar Aprender: Pensando a prática pedagógica. Ponta Grossa: Secretaria de Estado da Educação Superintendência da Educação Programa de Desenvolvimento Educacional – PDE, 2008.
JÚNIOR Á. F.; FERES N. A utilização da técnica da entrevista em trabalhos científicos. Evidência, v. 7, n. 7, p. 237-250, 2011.
LEMOS, A. H.; NEVES, D. R.; RODRIGUES, P. R. F. Inserção de Alunos Bolsistas no Mercado de Trabalho: qual o valor do diploma universitário? Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, Niterói, v. 7, n. 4, pp. 24-41, 2013.
LOBO, M. B. Panorama da Evasão no Ensino Superior Brasileiro: Aspectos gerais das causas e soluções In. HORTA, C. E. R. (org). Evasão no ensino superior brasileiro. Brasília: ABMES, 2012.
MARCONI, M. D.; LAKOTOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2017.
MATTOS, P. L. A entrevista não-estruturada como forma de conversação: razões e sugestões para sua análise. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 39, n.5, p. 823-846, 2005.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Altos índices de desistência na graduação revelam fragilidade do ensino médio, avalia ministro. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/40111-altos-indices-de-evasao-na-graduacao-revelam-fragilidade-do-ensino-medio-avalia-ministro. Acessado em: 19 set. 2019.
MOLINA, G. S. Desenvolvimento Sustentável na Região de Vacaria, In. Anais do II Seminário Internacional sobre Desenvolvimento Regional. Santa Cruz do Sul: UNISC, 2004. p. 1-19
MORAES, M. A. A formação de licenciados em Ciências Agrícolas/Agrárias: o conhecimento e suas conexões. Educação. Santa Maria, v. 39, n. 3, p. 641-652, 2014.
OLIVEIRA, C. T. Expectativas de universitários sobre a universidade: sugestões para facilitar a adaptação acadêmica. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 43-53, 2016.
PRONACAMPO. Diretoria de Políticas de Educação do Campo, Indígena e Relações Étnico-racial. 2012. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/ind_campo_indigena_e_quilombola.pdf. Acesso em: 28 set. 2019.
PSICÓLOGOS dão dicas para quem pensa ter entrado no curso errado. Portal GaúchaZH, 2013. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/educacao-e-emprego/vestibular/noticia/2013/12/psicologos-dao-dicas-para-quem-pensa-ter-entrado-no-curso-errado-4361221.html. Acesso em: 28 set. 2019.
RIO GRANDE DO SUL. Lei nº 11.646, de 10 de Julho de 2001. Autoriza o Poder Executivo a criar a Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS e dá outras providências. Diário Oficial do Estado do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2001.
ROTTA, M. ; ONOFRE, S. B. Perfil da educação do campo: na escola do São Francisco do Bandeira no Município de Dois Vizinhos- PR. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 75-84, jan./abr. 2010.
SANTIAGO, P. E. Ensino Superior E Mercado De Trabalho: a dificuldade dos profissionais do ensino superior para entrar no mercado de trabalho. Revista PLUS FRJ: Revista Multidisciplinar em Educação e Saúde da Faculdade Regional Jaguaribana, p. 43-8, n. 1, 2016.
SEMESP. Mapa do Ensino Superior no Brasil. São Paulo: SEMESP, 2019.
SILVA, F. L.;MUZARDO, F. T. Gestão Da Sala De Aula: Contribuições Para A Construção De Um Conceito. Trilhas Pedagógicas, Pirassununga, v. 7, n. 7, p. 263-278, 2017.
SILVA, L. E. Um Olhar Sobre A Escola Como Espaço De Emancipação, 2010. Dissertação de Mestrado, Universidade Regional Do Noroeste Do Estado Do Rio Grande Do Sul, UNIJUI, Ijuí, 2010.
SILVA J. R.; ALMEIDA C. D.; GUINDANI J. F. Pesquisa documental: Pistas Teóricas e Metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. Rio Grande, Ano. 1 n.1, 2009.
SOUZA, J. Ralé Brasileira Quem é e como vive. Belo Horizonte: UFMG, 2009.
SPLENDOR, E. F. Evasão Escolar: o motivar, a família e a importância do Ensino Médio. Curitiba: SEED, 2013.
TAVARES, C. A.. A formação de professores agrícolas na Universidade Federal Rural de Pernambuco: Histórico, realidade e perspectivas. Anais da Academia Pernambucana de Ciência Agronômica, Recife, v. 2, p. 32-41, 2005.
UERGS. Curso de Licenciatura em Ciências Agrárias: Objetivo do curso. 2015a. Disponível em: https://uergs.edu.br/ciencias-agrarias-licenciatura. Acesso em: 28 set. 2019.
UERGS, Edital Nº 01/2015 Processo Seletivo Uergs para provimento das vagas remanescentes do processo seletivo Sisu 2015/01. 2015b. Disponível em: https://www.uergs.edu.br/upload/arquivos/201710/11110049-edital-n-1-processo-seletivo-sisu-2015-1.pdf. Acesso em: 28 set. 2019.
UERGS. Mec divulga aprovados em primeira chamada. 2015c. Disponível em https://www.uergs.edu.br/mec-divulga-aprovados-em-primeira-chamada. Acesso em: 28 set. 2019.
UERGS. Informações institucionais. 2018. Disponível em https://uergs-admin.rs.gov.br/upload/arquivos/201809/12162803-dados-institucionais-2018-1-site.pdf. Acesso em: 20 nov. 2019.
VANDRAMINI, C. Qual o futuro das escolas do campo?. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.31, n. 3, p. 49-69, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução total dos artigos da Revista em outros meios de comunicação eletrônicos de uso livre é permitida de acordo com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.