Formação continuada em educação ambiental através de cursos de formação online de educadores

análise do curso “Água: Gotas de Conscientização” Projeto Escolas Conectadas

Authors

  • Camila da Silva Cardoso Universidade Estadual do Rio Grande do SUL (UERGS)
  • Juçara Bordin Universidade Estadual do Rio Grande do SUL (UERGS) https://orcid.org/0000-0002-6964-7334
  • Patrícia Behling Schäfer B&S Educação e Tecnologia

DOI:

https://doi.org/10.21674/2448-0479.63.184-192

Keywords:

Water; Environmental education; Teacher training; Connected Schools Project.

Abstract

This research had as its theme the Connected Schools Project as a partner in continuing education in Environmental Education for educators in Brazil and, as a research objective, we sought to analyze how the Connected Schools Project assists in continuing education in Environmental Education for educators in Brazil, with focus on the Water course: awareness drops. As a theoretical reference, it was based on different authors of Environmental Education and teacher training, such as Albanus (2008) and Nóvoa (2001). In a qualitative approach, but with quantitative support files, a research was developed with the digital platform of the Connected Schools Project - Telefônica Vivo Foundation, focusing on the Water: drops of awareness - edition 2018. The participant observation technique was used with 409 enrolled course participants, through the mediation of the course and documentary analysis. It was found that the Connected Schools Project assists in continuing education in Environmental Education for educators in Brazil, enabling their training. It was concluded that the investigated edition made learning possible through the exchange of experiences with peers living in different Brazilian states (favoring the understanding of the singularities of the environment considered in each region, as well as about the importance of water), promoted inspirations for the practice in classroom (encouraging not only the educators participating in the course, but also their students, respect, zeal and appreciation for nature) and raised a critical view on the issues analyzed during the training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juçara Bordin, Universidade Estadual do Rio Grande do SUL (UERGS)

Doutora e Mestre em Botânica (Biodiversidade Vegetal e Meio Ambiente) pelo Instituto de Botânica de São Paulo (2011 e 2008, respectivamente). É professora adjunta na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS, Unidade Litoral Norte-Osório.

References

ALBANUS, Lívia. L. F. Ecopedagogia: Educação e Meio Ambiente. Curitiba: Ulbra, 2008.

ARROYO, Miguel. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BOFF, Leonardo. Sustentabilidade: o que é, o que não é. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BRASIL, GOV. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Brasília, 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/ Acesso em: 05 nov. 2018.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9795.htm. Acesso em: 21 out. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 julh. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 21 out. 2019.

BRASIL. Ministério de Educação. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2298-rceb005-09&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192/. Acesso em: 20 de jul. de 2019.

ESCOLAS CONECTADAS. Oferta de cursos educacionais à distância. Disponível em: http://fundacaotelefonica.org.br/projetos/escolas-conectadas/ Acesso em: 10 dez. 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GALASTRI, Luciana. Moocs: será que esse tipo de educação funciona? 17 abr. 2014. Disponível em: https://revistagalileu.globo.com/Revista/noticia/2014/04/moocs-sera-que-esse-tipo-de-educacao-funciona.html/. Acesso em: 21 out. 2019.

GIL, Antônio Carlos, 1946. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª.ed. São Paulo: Atlas, 2002.

A HISTÓRIA das coisas. Leonard, Annie, 2007. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7qFiGMSnNjw/. Acesso em: 03 de jul 2019.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Editora Alternativa, 2001.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCONI, Marina A; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5ª Edição. São Paulo: Atlas, 2003.

NÓVOA, Antonio. Entrevista concedida ao Programa Salto para o Futuro, em 13 de setembro de 2001. Disponível em: https://servicos.educacao.rs.gov.br/dados/edcampo_livro_tecn_educ.pdf. Acesso em: 21 out. 2019.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 7.ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

TIRIBA, Léa. Crianças na natureza. Belo Horizonte, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-%20pdf/7161-2-9-artigo-mec-criancas-natureza-lea-tiriba/file/. Acesso em: 03 de jul. 2019.

TOZONI-REIS, M.F.de C; CAMPOS, L.M.L. Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial n. 3/2014, p. 145-162, 2014.

Published

2020-10-23

How to Cite

Cardoso, C. da S. ., Bordin, J., & Schäfer, P. B. . (2020). Formação continuada em educação ambiental através de cursos de formação online de educadores: análise do curso “Água: Gotas de Conscientização” Projeto Escolas Conectadas. Revista Eletrônica Científica Da UERGS , 6(3), 184–192. https://doi.org/10.21674/2448-0479.63.184-192