Benefícios do Mindfulness para a aprendizagem

uma revisão bibliográfica

Authors

  • Karin Cristin Marodin Faculdade de Ciências, Educação, Saúde, Pesquisa e Gestão (CENSUPEG)
  • Luciane Sippert-Lanzanova Universidade Estadual do Rio Grande do SUL (UERGS) https://orcid.org/0000-0002-3159-0061
  • Taiana Vanessa Rossi Faculdade de Ciências, Educação, Saúde, Pesquisa e Gestão (CENSUPEG)

DOI:

https://doi.org/10.21674/2448-0479.63.216-223

Keywords:

Meditation, School context, Full development

Abstract

This article has as its theme the benefits of Mindfulness for the development of children in the school context. Thos, it is intended to reflect on the relationship between Mindfulness and learning, its benefits for the integral development of children. Therefore, we sought to identify the benefits that the practice of Mindfulness can provide when practiced in the educational context, analyzing research carried out in the last two decades. This is a bibliographic review, of a descriptive and exploratory nature. The results show that this theme has been extensively researched, being addressed in many schools and by many scholars. Many studies prove and substantiate significant improvements in health, learning and relationships between students after practice. Therefore, in a general context, it is clear that practicing Mindfulness not only helps to improve learning, but also to the child's physical, mental and emotional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karin Cristin Marodin, Faculdade de Ciências, Educação, Saúde, Pesquisa e Gestão (CENSUPEG)

CV: http://lattes.cnpq.br/8609094926001105 

Luciane Sippert-Lanzanova, Universidade Estadual do Rio Grande do SUL (UERGS)

Taiana Vanessa Rossi, Faculdade de Ciências, Educação, Saúde, Pesquisa e Gestão (CENSUPEG)

http://lattes.cnpq.br/1238607156013984

References

COTMAN, Carl W.; BERCHTOLD, Nicole C. Exercício: uma intervenção comportamental para melhorar a saúde do cérebro e plasticidade. Tendências em neurociências, v. 25, n. 6, p. 295-301, 2002.

COSENZA, Ramon M; GUERRA, Leonor B. Neurociência e educação: Como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

CRIBARI, I; XAVIER, C. Maria Montessori. Coleção Educadores. Brasília, DF: Ministério da Educação : Fundação Joaquim Nabuco, 2010.

DEMARZO, Marcelo; GARCIA-CAMPAYO, Javier. Manual prático de Mindfulness: curiosidade e aceitação. São Paulo: Palas Athena, 2015.

DEMARZO, Marcelo; GARCIA-CAMPAYO, Javier. ¿Qué sabemos del Mindfulness? Barcelona: Kairos, 2018.

GOLEMAN, Daniel. A arte da meditação. Rio de Janeiro: Sextante, 2005.

FÁBRICA, Joana. Prática de meditação nas escolas. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico) - Campus Universitário de Almada, Escola Superior de Educação Jean Piaget, Instituto Jean Piaget, Almada, 2019. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/30676/1/Joana%20F%c3%a1brica.pdf. Acesso em 15 abr. 2020.

FERREIRA, Amanda de Jesus Peixoto; CONFORT, Marilane Ferreira. As dificuldades de aprendizagem à luz da plasticidade cerebral. Anais do VII Simpósio de Pesquisa e de Práticas Pedagógicas do UGB. 7, fev. 2019. Disponível em: http://35.164.172.69/ojs302/index.php/simposio/article/view/1260. Acesso em: 06 maio 2020.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica: ciência e conhecimento científico, métodos científicos, teoria, hipóteses e variáveis. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MENEZES, Carolina Baptista; DELL'AGLIO, Débora Dalbosco. Os efeitos da meditação à luz da investigação científica em Psicologia: revisão de literatura. Psicol. cienc. Prof., Brasília, v. 29, n. 2, p. 276-289, jun. 2009. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932009000200006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 23 abr. 2020.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes,

REIS, Mónica Varandas. Mindfulness: contributos para o desenvolvimento da autorregulação em idade pré-escolar, 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Pré-Escolar) - Escola Superior de Educação de Lisboa, Lisboa, 2019. Disponível em: https://repositorio.ipl.pt/bitstream/10400.21/10888/1/MONICAREIS_2017087_Mindfulness.pdf. Acesso em: 06 maio 2020.

RUSSO, Rita Margarida Toler. Neuropsicopedagogia Clínica. Curitiba: Juruá, 2015.

SIEGEL, Daniel J; BRYSON, Tina P. O cérebro da criança: 12 estratégias revolucionárias para nutrir a mente em desenvolvimento do seu filho e ajudar sua família a prosperar. São Paulo: Versos, 2015.

SIMÕES NETO, José de Caldas et al. Processos de plasticidades na aprendizagem do cérebro humano e sua relação com atividade física. Revista MotriSaúde, [S.l.], v. 1, n. 1, feb. 2019.

TEASDALE, John; WILLIAMS, Mark; SEGAL, Zindel. Manual prático de Mindfulness (Meditação da atenção plena): um programa de 8 semanas para libertar você da depressão, da ansiedade e do estresse emocional. São Paulo: Pensamento, 2019.

Published

2020-11-10

How to Cite

Marodin, K. C., Sippert-Lanzanova, L., & Rossi, T. V. . (2020). Benefícios do Mindfulness para a aprendizagem: uma revisão bibliográfica. Revista Eletrônica Científica Da UERGS , 6(3), 216–223. https://doi.org/10.21674/2448-0479.63.216-223