The integration between teaching, research and extension in the perception of students and in the Course Pedagogical Projects at UERGS
DOI:
https://doi.org/10.21674/2448-0479.93.195-204Keywords:
Course pedagogical project, science education, university extension, document analysisAbstract
According to the Brazilian Federal Constitution, institutions of higher education are expected to address issues related to teaching, research and extension in an associated way. Within university graduation courses, the document responsible for proposing the course structures and from which information is expected regarding the means of providing students with such articulations are the course pedagogical projects (PPCs). Thus, this article aims to present, through the analysis of five PPCs of undergraduate courses at the State University of Rio Grande do Sul and interviews with its graduates, information on the articulations between research, teaching and extension within the courses. As final results, it was possible to perceive that although undergraduates enter early in research in their areas, CPPs present internal weaknesses in terms of explanations of how to make this integration viable.
Downloads
References
BRASIL. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior Cadastro e-MEC. 2023. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/ Acesso em: 28/04/23
BRASIL. CONSTITUIÇÃO DA REPÚBLICA FEDERATIVA DO BRASIL. Brasil, 2019.
BRASIL. Lei No 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Versão LEI No 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996. Brasil, 1996.
BRUNER, J. S. Actos de Significação. Lisboa: Edições 70, 2008.
BRUNER, J. Fabricando histórias: direito, literatura, vida. São Paulo: Letra e Voz, 2014.
CONAES. Resolução no01 de 17 de junho de 2010. Versão Resolução no01 de 17 de junho de 2010. Brasilia, Brasil, 2010.
DESCARTES, R. Discurso do método. Porto Alegre: L&PM Editores, 2009.
FEYERABEND, P. A ciência em uma sociedade livre. São Paulo: Editora UNESP, 2011.
FEYERABEND, P. Contra o método. São Paulo: Editora UNESP, 2011.
KUHN, T. O caminho desde a estrutura. São Paulo: Editora UNESP, 2006.
LAUDAN, L. et al. Mudança científica: modelos filosóficos e pesquisa histórica. Estudos Avançados, v. 7, n. 19, p. 7–89, 1993.
LAUDAN, L. O progresso e seus problemas: rumo a uma teoria do desenvolvimento científico. São Paulo: Unesp, 2011.
MACHADO, S.; CORTES, C.; ALMADA, R. Currículo Mínimo Versus Diretrizes Nacionais De Curso: Caminhos Divergentes Na Formação Dos Profissionais Da Química. Química Nova, v. 46, n. 1, p. 126–130, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170944 Acesso em 28/04/23
MARCUM, J. A. Experimentation and Theory Choice: Is Thrombin an Enzyme?. Perspectives on Science, v. 4, n. 4, p. 434–462, 1996. Disponivel em: https://doi.org/10.1162/posc_a_00514 Acesso em 28/04/23
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. ijuí: editora Unijuí, 2016.
PÁDUA, E. M. M. de. Metodologia da pesquisa. Campinas: Papirus, 2004.
PERRENOUD, P. Construindo as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.
SEIXAS, P. S. et al. As políticas sociais nos fundamentos dos projetos pedagógicos dos cursos de Psicologia. Psicologia Escolar e Educacional, v. 20, n. 3, p. 437–446, 2016.
UERGS. Projeto Pedagógico: curso de bacharelado em Agronomia. Porto Alegre: Uergs, 2012a.
UERGS. Projeto Pedagógico: curso de bacharelado em Ciência e Tecnologia de Alimentos. Porto Alegre: Uergs, 2012b.
UERGS. Projeto Pedagógico: curso de Bacharelado em Gestão Ambiental. Porto Alegre: Uergs, 2012c.
UERGS. Projeto pedagógico: curso de Engenharia de Bioprocessos e Biotecnologia. Porto Alegre: Uergs, 2014a.
UERGS. Projeto pedagógico do curso de licenciatura em Pedagogia. Porto Alegre: Uergs, 2014b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução total dos artigos da Revista em outros meios de comunicação eletrônicos de uso livre é permitida de acordo com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.