Contributions of academic leagues in Brazilian medical education
DOI:
https://doi.org/10.21674/2448-0479.63.289-292Keywords:
Academic leagues, Medical education, University education, University extensionAbstract
Academic leagues are student organizations, with a focus on a specific area of undergraduate medicine, with academic supervision specialized in the theme of the league, which carries out teaching, research and extension activities. The objective of this work is to describe the state of the art of the contributions of academic leagues in medical education in Brazil. A narrative review of the literature was carried out in the SciELO and PUBMED databases. The articles found could be divided into five major themes. It was found that academic leagues contribute to encourage teaching, communication, management learning, choice of medical residency, knowledge of the labor market and contact with the community, not necessarily leading to early specialization and meeting the social determinants of the health disease process contributing to more ethical and reflective medical training.
Downloads
References
FERREIRA, D.A.V.; ARANHA, R.N.; SOUZA, M.H.F.O. Academic Leagues: A Brazilian Way to Teach about Cancer in Medical Universities. BMC Medical Education, v. 15, n. 236, 2015.
HAMAMOTO FILHO, P.T. Ligas acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário. Rev. Bras. Educ. Méd. v. 35, 535-43, 2011.
NOGUEIRA-MARTINS, M.C.F.; NOGUEIRA-MARTINS, L.A.; TURATO, E.R. Medical students' perceptions of their learning about the doctor-patient relationship: a qualitative study. Med Edu., v. 40, 322-8, 2006.
PÊGO-FERNANDES, P.M.; MARIANI, A.W. O ensino médico além da graduação: ligas acadêmicas. Diagn Tratamento, v. 16, n. 2, 50-51, 2011.
PERES, C.M.; ANDRADE, A.S.; GARCIA, S.B. Atividades Extracurriculares: multiplicidades de diferenciação necessárias ao curriculum. Rev. Bras. Educ. Méd., v. 31, n.3, 203-311, 2007.
PONTES, S.; TORREÃO, L. Influência da participação de estudantes em ligas acadêmicas na escolha da especialidade para o programa de residência médica da Bahia 2017. Revista De Medicina, v.98, n. 3, 160-167, 2019.
SALGADO FILHO, N. Ligas Acadêmicas: veículo de interação com a comunidade. Maranhão: Universidade Federal do Maranhão (UFMA), 2007.
SANTANA ACDA. Ligas acadêmicas estudantis. O mérito e a Realidade. Medicina (Ribeirão Preto), v. 45, n. 1, 96-98, 2012.
SILVA, S.A.; FLORES, O. Ligas Acadêmicas no Processo de Formação dos Estudantes. Rev. Bras. Educ. Méd., v.39, n.3, 410-417, 2015.
SILVA, Jorge Henrique Santos da et al. Implantação de uma Liga Acadêmica de Anatomia: Desafios e Conquistas. Rev. Bras. Educ. Méd., v. 39, n. 2, 310-315, 2015.
SOUZA, L.C.L.; MENDONÇA, V.R.R.; GARCIA, G.B.C.; BRANDÃO, E.C.; BARRAL-NETTO, M. Medical specialty choice and related factors of Brazilian medical students and recent doctors. PLoS One, v.10, n.7, e0133585, 2015.
TORRES, A.R.; OLIVEIRA, G.M.; YAMAMOTO, F.M.; LIMA, M.C.P. Ligas Acadêmicas e formação médica: contribuições e desafios. Interface Comun Saúde Educ. v.12, n.27, 713-720, 2008.
YANG, Gabriela Yea-Huey et al. Liga de Anatomia Aplicada (LAA): as Múltiplas Perspectivas sobre Participar de uma Liga Acadêmica. Rev. Bras. Educ. Méd., v. 43, n.1, 80-86, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução total dos artigos da Revista em outros meios de comunicação eletrônicos de uso livre é permitida de acordo com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.