Contributions of academic leagues in Brazilian medical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21674/2448-0479.63.289-292

Keywords:

Academic leagues, Medical education, University education, University extension

Abstract

Academic leagues are student organizations, with a focus on a specific area of undergraduate medicine, with academic supervision specialized in the theme of the league, which carries out teaching, research and extension activities. The objective of this work is to describe the state of the art of the contributions of academic leagues in medical education in Brazil. A narrative review of the literature was carried out in the SciELO and PUBMED databases. The articles found could be divided into five major themes. It was found that academic leagues contribute to encourage teaching, communication, management learning, choice of medical residency, knowledge of the labor market and contact with the community, not necessarily leading to early specialization and meeting the social determinants of the health disease process contributing to more ethical and reflective medical training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dione Fernandes Tavares, Universidade Federal da Bahia

Bacharel em Ciências da Saúde pela Universidade Federal da Bahia (2014). Acadêmico de Medicina da Universidade Federal da Bahia. Especialista em Informática da Saúde pela Escola Paulista de Medicina da Universidade Federal de São Paulo (2018). Especialização em andamento em Medicina do Tráfego pela Universidade Federal da Bahia. Mestrando em Medicina e Saúde pela Universidade Federal da Bahia. Membro Titular (Sênior) fundador e Ex-Presidente da Liga Acadêmica de Genética Médica - UFBA (2015 - 2017). Presidente da Associação Brasileira de Ligas Acadêmicas de Genética Médica - ABLAGEM (2016 - 2019). Atualmente é voluntário do Serviço de Genética Médica do Complexo Hospitalar Universitário Professor Edgar Santos - HUPES/UFBA, atuando como Monitor do Serviço de Informação sobre Agentes Teratogênicos. Sócio da Associação Brasileira de Educação Médica. Tem interesse em Atenção Primária a Saúde, Educação Médica, Genética Humana e Médica, Oncologia, Oncogenética e Saúde Coletiva.

References

FERREIRA, D.A.V.; ARANHA, R.N.; SOUZA, M.H.F.O. Academic Leagues: A Brazilian Way to Teach about Cancer in Medical Universities. BMC Medical Education, v. 15, n. 236, 2015.

HAMAMOTO FILHO, P.T. Ligas acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário. Rev. Bras. Educ. Méd. v. 35, 535-43, 2011.

NOGUEIRA-MARTINS, M.C.F.; NOGUEIRA-MARTINS, L.A.; TURATO, E.R. Medical students' perceptions of their learning about the doctor-patient relationship: a qualitative study. Med Edu., v. 40, 322-8, 2006.

PÊGO-FERNANDES, P.M.; MARIANI, A.W. O ensino médico além da graduação: ligas acadêmicas. Diagn Tratamento, v. 16, n. 2, 50-51, 2011.

PERES, C.M.; ANDRADE, A.S.; GARCIA, S.B. Atividades Extracurriculares: multiplicidades de diferenciação necessárias ao curriculum. Rev. Bras. Educ. Méd., v. 31, n.3, 203-311, 2007.

PONTES, S.; TORREÃO, L. Influência da participação de estudantes em ligas acadêmicas na escolha da especialidade para o programa de residência médica da Bahia 2017. Revista De Medicina, v.98, n. 3, 160-167, 2019.

SALGADO FILHO, N. Ligas Acadêmicas: veículo de interação com a comunidade. Maranhão: Universidade Federal do Maranhão (UFMA), 2007.

SANTANA ACDA. Ligas acadêmicas estudantis. O mérito e a Realidade. Medicina (Ribeirão Preto), v. 45, n. 1, 96-98, 2012.

SILVA, S.A.; FLORES, O. Ligas Acadêmicas no Processo de Formação dos Estudantes. Rev. Bras. Educ. Méd., v.39, n.3, 410-417, 2015.

SILVA, Jorge Henrique Santos da et al. Implantação de uma Liga Acadêmica de Anatomia: Desafios e Conquistas. Rev. Bras. Educ. Méd., v. 39, n. 2, 310-315, 2015.

SOUZA, L.C.L.; MENDONÇA, V.R.R.; GARCIA, G.B.C.; BRANDÃO, E.C.; BARRAL-NETTO, M. Medical specialty choice and related factors of Brazilian medical students and recent doctors. PLoS One, v.10, n.7, e0133585, 2015.

TORRES, A.R.; OLIVEIRA, G.M.; YAMAMOTO, F.M.; LIMA, M.C.P. Ligas Acadêmicas e formação médica: contribuições e desafios. Interface Comun Saúde Educ. v.12, n.27, 713-720, 2008.

YANG, Gabriela Yea-Huey et al. Liga de Anatomia Aplicada (LAA): as Múltiplas Perspectivas sobre Participar de uma Liga Acadêmica. Rev. Bras. Educ. Méd., v. 43, n.1, 80-86, 2019.

Published

2020-11-10

How to Cite

Tavares, D. F., Antônio Vieira Andrade, M. ., & Rhangel Gomes Teixeira, T. (2020). Contributions of academic leagues in Brazilian medical education. Revista Eletrônica Científica Da UERGS , 6(3), 289–292. https://doi.org/10.21674/2448-0479.63.289-292

Issue

Section

ARTIGOS DE REVISÃO