Insertion of psychologists into the Santa Catarina state education network
DOI:
https://doi.org/10.21674/2448-0479.111.32-42Keywords:
psychology, education, teaching, school and educational psychology, professional performance.Abstract
This experience report aims to present the trajectory – its paths, challenges and achievements – in establishing the attributions, outlin the work processes, defining the scopes of practice and qualifying the integration of psychologists into the state education network of Santa Catarina - SC, Brazil. Resulting from the collective professional work of 64 (sixty-four) psychologists, distributed throughout the state of SC, with contributions from Social Work and Education professionals, who make up the Multiprofessional Teams of the State Department of Education of SC, this paper presents fragments from the document created align professional actions in face of the demands presented by the schools, in the current situation of the state education policy of SC. Evidencing a historical milestone for Psychology in education, the challenges of the work were intensified by the fact that the professionals not based within the school units. In the case of the teaching network in the state of Santa Catarina, the hiring of 128 professionals (from Psychology and Social Work) was directed to the management roles in the Regional Education Coordinations and in the Central Body. Finally, through the course taken, it is clear that efforts are still needed to establish a Psychology practice concerned with the future of education, seeking to build paths, parameters and resources, which take into account the complex and diverse reality of more than 500 thousand students who make up the state education network in Santa Catarina. This movement involves situating education in all its complexity, which demands more and more attention from a biopsychosocial perspective of learning.
Downloads
References
BRASIL. Lei Nº 4.119, de 27 de agosto de 1962. Dispõe sobre os cursos de formação em psicologia e regulamenta a profissão de psicólogo. Diário Oficial da União - DOU, Brasília: DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-1969/l4119.htm
BRASIL. Constituição (1988). Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Diário Oficial da União - DOU, Brasília: DF, 1988. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
BRASIL. Resolução N° 010, de 21 de julho de 2005. (2005, 21 de julho). Aprova o Código de Ética Profissional do Psicólogo. CFP, Brasília: DF. http://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/07/codigo_etica.pdf
BRASIL. Lei Nº 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Diário Oficial da União - DOU, Brasília: DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/lei/L13935.htm
COLL, C. Desenvolvimento psicológico e educação. 2 ed., Artmed, São Paulo: SP, 2004.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA - CFP e CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL - CFESS. Psicólogas(os) e Assistentes Sociais na rede pública de educação básica: orientações para regulamentação da Lei 13.935/2019 - versão 2021. CFP, CFESS, Brasília: DF, 2021. http://www.cfess.org.br/arquivos/ASePSInaEducacaoBasica-VS2021.pdf
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA - CFP. Educação Inclusiva: Experiências Profissionais em Psicologia. CFP, Brasília: DF, 2009. https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2009/12/livro_educacaoinclusiva.pdf
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA - CFP et al. O Suicídio e os Desafios para a Psicologia. 1ª ed., CFP, Brasília: DF, 2013. https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2013/12/Suicidio-FINAL-revisao61.pdf
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA - CFP et al. Recomendações de práticas não medicalizantes para profissionais e serviços de educação e saúde. 1ª ed. revista, CFP, Brasília: DF, 2015. https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2015/06/CFP_CartilhaMedicalizacao_web-16.06.15.pdf
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA - CFP. Relações raciais: Referências técnicas para atuação de psicólogas/os. CFP, Brasília: DF, 2017. https://crepop.cfp.org.br/wp-content/uploads/sites/34/2022/10/004-Crepop-Relacoes-Raciais-Referencias-tecnicas-para-atuacao-de-psicologas.pdf.pdf
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA - CFP. Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica. 2ª ed., CFP, Brasília: DF, 2019. http://crepop.pol.org.br/wp-content/uploads/2019/09/EducacaoBASICA_web-final-2019.pdf
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA - CFP. Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na rede de proteção às crianças e adolescentes em situação de violência sexual. 2ª ed., CFP, Brasília: DF, 2020. https://crepop.cfp.org.br/wp-content/uploads/sites/34/2022/10/017-Crepop-Referencias-Tecnicas-para-Atuacao-de-Psicologasos-na-Rede-de-Protecao-as-Criancas-e-Adolescentes-em-Situacao-de-Violencia-Sexual.pdf
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA - CFP. Referências Técnicas para Atuação de Psicólogas, Psicólogos e Psicólogues em Políticas Públicas para População LGBTQIA+. CFP, Brasília: DF, 2023. https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2023/06/RT_LGBT_crepop_Web.pdf
CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SANTA CATARINA - CRPSC et. al. Guia prático para implementação da Lei 13.935/2019: sobre a prestação de serviços de Psicologia e de Serviço Social nas redes públicas de educação básica em Santa Catarina. CRPSC, Santa Catarina: SC, 2019. https://crpsc.org.br/ckfinder/userfiles/files/CRP12_Caderno%20Lei%2013935_2021_07_01a__FINAL.pdf
CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DO PARANÁ - CRP/PR. Nota Técnica CRP-PR 005 de 2018. Orienta as(os) Psicólogas(os) sobre autonomia profissional. CRPPR, Paraná: PR, 2018. https://crppr.org.br/wp-content/uploads/2019/02/Nota-T%C3%A9cnica-005-2018-Autonomia-Profissional.pdf
FRANCISCHINI, R. e VIANA, M. N. Psicologia Escolar: que fazer é esse? CFP, Brasília: DF, 2016. https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2016/08/CFP_Livro_PsinaEd_web.pdf
MALUF, M. R. Psicologia Escolar: Novos olhares e o desafio das práticas. In: Almeida, S. F. C. de (Org). Psicologia Escolar: Ética e competências na formação profissional. Alínea, Campinas: SP, 2003.
PATTO, M. H. S. A Produção do Fracasso Escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4ª ed., Intermeios, São Paulo: SP, 2015.
RUVIARO, D.; GARCIA, F. B. S.; ECKER, D. D. e FOPPA, D. F. O Serviço Social na Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina. Serviço Social & Realidade (online), v. 32, p. 300-315, 2023. https://periodicos.franca.unesp.br/index.php/SSR/article/view/4802
SANTA CATARINA. Educação na Palma da Mão. Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina - SED SC, Santa Catarina: SC, 2022. https://www.sed.sc.gov.br/informacoes-educacionais/30945-educacao-na-palma-da-mao
SANTA CATARINA. Portaria N° 635 de 15 de março de 2023. Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina - SED SC. Regulamenta as atribuições de assistentes sociais e psicólogos que atuam no Órgão Central e nas Coordenadorias Regionais da Secretaria de Estado da Educação. SED SC, Santa Catarina: SC, 2023. https://portal.doe.sea.sc.gov.br/repositorio/Materias/20230317/Jornal/21982.pdf
SOUZA, S. A. e YANNOULAS, S. C. Equipes multidisciplinares nas escolas brasileiras de educação básica: Velhos e novos desafios. In: Francischini, R. & Viana, M. N. Psicologia Escolar: que fazer é esse? CFP, Brasília: DF, 2016. https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2016/08/CFP_Livro_PsinaEd_web.pdf
YAZLLE, E. G. Atuação do psicólogo escolar: alguns dados históricos. In: Cunha, B. B. B., Yazlle, E. G., Salotti, M. R. R. & Souza, M. (Orgs.). Psicologia na Escola: um pouco de história e algumas histórias. Arte; Ciência, São Paulo: SP, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel Dall'Igna Ecker, Diogo Fiorello Foppa, Débora Ruviaro, Flávia de Brito Souza, Nicole Corrêa de Moraes Zortéa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A reprodução total dos artigos da Revista em outros meios de comunicação eletrônicos de uso livre é permitida de acordo com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.