Insertion of psychologists into the Santa Catarina state education network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21674/2448-0479.111.32-42

Keywords:

psychology, education, teaching, school and educational psychology, professional performance.

Abstract

This experience report aims to present the trajectory – its paths, challenges and achievements – in establishing the attributions, outlin the work processes, defining the scopes of practice and qualifying the integration of psychologists into the state education network of Santa Catarina - SC, Brazil. Resulting from the collective professional work of 64 (sixty-four) psychologists, distributed throughout the state of SC, with contributions from Social Work and Education professionals, who make up the Multiprofessional Teams of the State Department of Education of SC, this paper presents fragments from the document created align professional actions in face of the demands presented by the schools, in the current situation of the state education policy of SC. Evidencing a historical milestone for Psychology in education, the challenges of the work were intensified by the fact that the professionals not based within the school units. In the case of the teaching network in the state of Santa Catarina, the hiring of 128 professionals (from Psychology and Social Work) was directed to the management roles in the Regional Education Coordinations and in the Central Body. Finally, through the course taken, it is clear that efforts are still needed to establish a Psychology practice concerned with the future of education, seeking to build paths, parameters and resources, which take into account the complex and diverse reality of more than 500 thousand students who make up the state education network in Santa Catarina. This movement involves situating education in all its complexity, which demands more and more attention from a biopsychosocial perspective of learning.

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Author Biography

Daniel Dall'Igna, Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina

Psicólogo Clínico (CRP-12/18496) no Distrito Sanitário Norte, equipe Núcleo Ampliado de Saúde da Família e Atenção Básica (NASF-AB), pela Residência Multiprofissional em Saúde da Família da Secretaria Municipal de Saúde de Florianópolis - SMS/ESP/UDESC. Graduado em Psicologia na PUCRS (2013). Mestre em Psicologia Social e Institucional (UFRGS/2016) com período sanduíche no Grupo de Pesquisa 'Processos Culturais, Políticas e Modos de Subjetivação' na Universidade Federal de Alagoas (UFAL/2015). Doutor em Psicologia Social e Institucional (UFRGS/2020) com período sanduíche no LAPCIP 'Laboratório de Psicanálise, Processos Criativos e Interações Políticas' na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC/2018-2019). Na graduação teve experiência como bolsista do Programa de Educação Tutorial - PET/MEC/SESu (2006-2010), Iniciação Científica (bolsa institucional) na UniRitter de Porto Alegre (2010) e Iniciação Científica (CNPq) no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional na UFRGS (2011-2013). Filiado à ABRAPSO - Associação Brasileira de Psicologia Social (2012-2013) trabalhou na Secretaria Administrativa, junto à Direção Nacional (2012-2014). Editor-Executivo na Revista Eletrônica Científica da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (REV-UERGS), área Ciências Humanas, desde 2017. Tem experiências em Psicologia, Psicologia Social e Institucional, Psicologia Clínica e no trabalho em instituições de representação da categoria profissional. Dentre os principais temas de pesquisa em Psicologia, estão: Direitos Sociais, políticas públicas, produção de subjetividade, clínica em Psicologia, saúde mental, atenção psicossocial, atenção básica, atenção primária à saúde, Acompanhamento Terapêutico, Gestão Autônoma da Medicação (Guia-GAM), uso de drogas, Redução de Danos e Michel Foucault.

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Published

2025-12-18

How to Cite

Daniel Dall'Igna, Fiorello Foppa, D., Ruviaro, D., de Brito Souza, F., & Corrêa de Moraes Zortéa, N. (2025). Insertion of psychologists into the Santa Catarina state education network . Revista Eletrônica Científica Da UERGS , 11(1), 32–42. https://doi.org/10.21674/2448-0479.111.32-42

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